Vragen? BEL: +31 (0)85-3019073 of MAIL: info@fullyincontrol.nl     vacatures


28sep

Kwaliteitsmanagement software: een must voor tevreden klanten en de ISO 9001 certificering

Certificering voor de ISO 9001

 

Klantgerichtheid is tegenwoordig essentieel om de toegevoegde waarde van je organisatie succesvol over te brengen. De verwachtingen vanuit de klant, en vanuit normeringen, liggen hoog en dat zorgt voor een steeds groter belang van kwaliteitsmanagement. Alles moet goed zijn om op optimale wijze te voldoen aan de eisen van de klant op basis van wat je beloofd hebt. Wat wordt beloofd moet ook daadwerkelijk worden opgeleverd. Een alom bekende norm die eisen stelt aan de invulling van kwaliteitsmanagement, is de ISO 9001. Organisaties streven naar certificering voor deze norm om de kwaliteit van processen, projecten en producten te optimaliseren en te kunnen aantonen. Een dergelijk certificaat wordt beschouwd als een belangrijk kwaliteitskeurmerk.

 

Om in aanmerking te komen voor een certificering van de ISO 9001 dient een organisatie gedocumenteerde informatie te beschikken die noodzakelijk is om het eigen kwaliteitsmanagementsysteem te controleren en te onderhouden. De standaard is gebaseerd op de universele principes (kwaliteitseisen) van kwaliteitsmanagement:

 

· Klantgerichtheid

· Begrip en inzet van medewerkers

· Proces gedreven benadering

· Risico gestuurd beoordelen

· Continue optimalisatie

 

Klantgerichtheid

 

Een bedrijf zou niet bestaan zonder haar klanten. Om deze reden wordt klantgerichtheid eigenlijk gezien als de belangrijkste van de principes. De klanttevredenheid verhogen door aan de klanteisen te voldoen is nog steeds de drijfveer van kwaliteitsmanagement. Organisaties horen dus hun huidige en potentieel toekomstige klanten te begrijpen, omdat zij uiteindelijk de kwaliteit van een product of dienst bepalen. Dit zal leiden tot meer omzet, klantloyaliteit en in veel gevallen ook positieve word-of-mouth.

 

Begrip en inzet van medewerkers

 

Naast dat het management kwaliteitsmanagement uitdraagt, is begrip en inzet van medewerkers essentieel. Zonder begrip en inzet van medewerkers is het onmogelijk om processen goed te onderhouden en te optimaliseren. Medewerkers horen achter de doelstellingen van een organisatie te staan, willen zij effectief en efficiënt kwaliteitsmanagement ondersteunen. Medewerkers op ieder niveau binnen een organisatie zijn namelijk cruciaal voor het succes van de organisatie. Communicatie is dus ‘key’. Medewerkers zullen, indien ze begrijpen waarom kwaliteitsmanagement belangrijk is, enthousiaster en gemotiveerder te werk gaan en hun verantwoordelijkheden serieus nemen. Dit heeft weer invloed op de kwaliteit van vele processen.

 

Proces gedreven benadering

 

Een proces gedreven benadering ondersteunt een organisatie bij het krijgen van inzicht, het standaardiseren van processen en het systematisch managen van kwaliteitseisen. De bekende PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) helpt hierbij om stap voor stap processen in kaart te brengen en te verbeteren waar nodig. Met een proces gedreven benadering in het achterhoofd kunnen de juiste stappen op het juiste moment genomen worden om consistentie te waarborgen en een optimale kwaliteit van processen na te streven.

 

Afbeelding met tekst, iPodAutomatisch gegenereerde beschrijving

 

Risico gestuurd beoordelen

 

Bij het beoordelen van processen is het principe van risicodenken en risico-analyse een belangrijk onderdeel van een goed kwaliteitsmanagementsysteem. Net zoals contextanalyse en leiderschap vormt het een rode draad binnen de ISO 9001. Organisaties moeten inschatten welke risico’s het leveren van niet-conforme producten of diensten inhoudt en moet maatregelen nemen op de gevolgen van een proces dat niet het gewenste doel bereikt.

 

Continue optimalisatie

 

Stilstaan heeft geen nut. Wie vooruit wil blijven bewegen moet zich continu aanpassen aan zijn omgeving. Ditzelfde geld voor kwaliteitsmanagement. De omgeving waarin we opereren en de wereld waarin we leven verandert steeds, wat het noodzakelijk maakt om continu te blijven optimaliseren. Daarnaast verwachten klanten steeds meer en is het nodig om aan deze verwachtingen te blijven voldoen. Door constant op de hoogte te blijven van dergelijke veranderingen vergroot een organisatie zijn kennis en kunde, wat zal zorgen voor betere prestaties.

 

Vaak vinden organisaties het lastig om dergelijke kwaliteitseisen om te zetten in kansen tot verbetering. FullyInControl ondersteunt hierin op een laagdrempelige wijze met innovatieve kwaliteitsmanagement software. Deze software is gebaseerd op de zojuist benoemde PDCA-cyclus en helpt je organisatie doelen na te streven, zoals het verhogen van de klanttevredenheid door te voldoen aan hun verwachtingen en behoeften. Op deze manier kun je succesvoller worden, je certificering voor de ISO 9001 behalen en tegelijkertijd grip krijgen op het beheren, beheersen en verbeteren van processen.

Over de auteur

Gerelateerd

Geen artikelen
Filter op categorie

NIEUW WHITEPAPER!

Succesfactoren bij het
implementeren van GRC


VRAAG AAN