Vragen? BEL: +31 (0)85-3019073 of MAIL: info@fullyincontrol.nl     vacatures


24feb

Lean Six Sigma: de ideale ondersteuning voor kwaliteitsmanagement

De noodzaak tot ‘agile werken’

 

De laatsten jaren wordt er steeds meer aandacht besteed aan procesverbetering en manieren om dit zo optimaal mogelijk te verwezenlijken. Steekt vaker komt hier ‘agile werken’ aan de orde. Agile betekent letterlijk ‘behendig en lenig’. Deze manier van werken wordt gezien als zeer efficiënt en effectief en focust zich op het resultaat door continu bij te sturen. Hierdoor ontstaat een flexibele samenwerking, met je team én met de klant, en het geloof in synergie. Omdat je je tegenwoordig tijdig moet kunnen aanpassen en veerkracht daardoor belangrijk is voor organisaties, zorgt ‘agile werken’ dat je tot een beter en sneller resultaat komt.

 

 

Wat is Lean Six Sigma?

 

Lean Six Sigma is een concept waarmee ‘agile werken’ in de praktijk wordt toegepast. Het is simpelweg de integratie van Lean en Six Sigma-methodologieën om verspilling tegen te gaan, standaardisatie te realiseren en resultaten te verbeteren. Lean richt zich op efficiëntie en continue verbetering en Six Sigma richt zich op hoe effectiviteit en consistentie tot snellere, betere resultaten kunnen leiden. Zowel Lean als Six Sigma gebruiken een proactieve, datagedreven aanpak. Geïntegreerd zijn deze methoden krachtiger dan wanneer ze onafhankelijk van elkaar worden toegepast.

 

 

Waarom gebruik maken van Lean Six Sigma?

 

Zoals hierboven beschreven wil je als organisatie veerkrachtig zijn en wil je dat werkzaamheden steeds beter en resultaatgerichter uitgevoerd worden. Daarnaast is de wereld waarin wij leven enorm dynamisch en moet je hier als organisatie op kunnen inspelen. Klanten verwachten steeds meer, dus moet je ook steeds beter en sneller kunnen voldoen aan hun wensen. Lean Six Sigma ondersteunt kwaliteitsmanagement door processen te standaardiseren, met een focus op kwaliteit én resultaat. Het zorgt zo voor meer winst, reduceert kosten en helpt bij het succesvol behalen van organisatiedoelstellingen. Managementondersteuning, betrokkenheid van medewerkers en klantgerichtheid staan hierbij centraal. Dus kortgezegd is deze manier van werken de ideale manier van werken, als je als bedrijf uitgaat van de wensen van de klant. Je ontdekt door deze aanpak stapsgewijs wat een klant écht wil.

 

Net zoals bij Lean Six Sigma vertrouwt kwaliteitsmanagement, binnen bijvoorbeeld de ISO 9001, op empirisch onderbouwde besluitvorming voor het oplossen van problemen en het stimuleren van verbetering. Dit zorgt voor concreet en meetbaar resultaat en toont de waarde van Lean Six Sigma activiteiten aan. Het is belangrijk deze activiteiten in te richten in kwaliteitsmanagement software om ze continu te kunnen monitoren en, indien nodig, bij te sturen. In de afbeelding hieronder worden een aantal vergelijkbare concepten weergegeven, waaruit blijkt dat kwaliteitsmanagement ideaal ondersteund kan worden door Lean Six Sigma.

 

 

Vergelijkbare concepten

 

Lean Six Sigma

Kwaliteitsmanagement software

Respect voor het individu

Betrokkenheid van alle stakeholders

Waarde voor de klant

Focust op de verwachtingen van de klant

Minder variatie aan processen

Empirisch onderbouwde besluitvorming

Betrokken leiderschap

Goed leiderschap is van belang

Gebaseerd op Plan-Do-Check-Act (PDCA)

Procesgerichte aanpak (PDCA)

Streeft naar perfectie

Continue verbetering

Minder verspilling van tijd en middelen

Focust op het proces en het resultaat

 

 

Door verspilling tegen te gaan met Lean worden belangrijke risico's en potentiële kansen beter zichtbaar en zijn ze eenvoudiger te managen. Daarnaast wordt de voorspelbaarheid van resultaten verbeterd door standaardisatie te realiseren met Six Sigma. Naarmate deze twee concepten gecombineerd worden tot Lean Six Sigma wordt het belang van kwaliteitsmanagement en procesmanagement, alsook van bijbehorende software, pas echt duidelijk. Door een juiste implementatie van deze managementdomeinen via ‘agile werken’ kunnen er namelijk optimale besluiten genomen worden en ontstaat er meer inzicht in de behoeften van de klant.

Over de auteur

Gerelateerd

Geen artikelen
Filter op categorie

NIEUW WHITEPAPER!

Succesfactoren bij het
implementeren van GRC


VRAAG AAN