Vragen? BEL: +31 (0)85-3019073 of MAIL: info@fullyincontrol.nl     vacatures


06apr

Succesvol managen in crisistijd

Managen in crisistijd

Van de ene op de andere dag is onze wereld veranderd. Dit vraagt voor mensen in bedrijven een flinke aanpassing, omdat opeens niets meer zeker is. Van voorspelbare cashflow naar scenario’s en een ‘best guess’. Van checks and balances op processen naar opeens heel anders werken of zelfs in korte tijd gebruik van hele andere processen. Daarbij moeten we meer vertrouwen op elkaar. Het kan niet anders. Terwijl we anders meer van het motto zijn: 'vertrouwen is goed, controle is beter.' En van: 'meten is weten.' Maar we weten helaas nog zo weinig. Nog over het Coronavirus, nog over de wijze waarop dit onze business raakt.

Moeten we het dan maar loslaten? Nee, dat hoeft nou ook weer niet. Tussen ‘Fully In Control’ zijn en loslaten zit ook nog een tussenvariant.

 

Stuur op wat je wel weet

Als je niet de informatie hebt of de zekerheden die je gewend bent, maar je moet toch beslissingen nemen, dan helpt Succesmanagement. Met Succesmanagement houd je de essentie van je organisatie in beeld: Welk doel streef ik na, welke activiteiten moet ik daarvoor doen en welke risico’s moet ik beheersen? Je gaat op een andere manier sturen. Terug naar de basis. Niet op basis van alle informatie en big data, maar op basis van wat je wel weet om je doelstelling te behalen. Onderstaand een kort stappenplan:

1) Bepaal je belangrijkste doel in deze crisistijd

Iedere organisatie heeft doelen. In crisistijd kan het doel opeens anders worden. Je moet bijvoorbeeld overleven, of je focust op continuïteit in de zorg op de IC’s. Andere doelen zoals duurzaamheid en klimaat worden opeens ondergeschikt. Belangrijk is om als organisatie met elkaar vast te stellen wat HET doel is voor de komende tijd. Dat geeft zekerheid en dat helpt om met vereende krachten aan dat doel te werken. Want doelen geven richting om met elkaar keuzes te maken. Een gemeente heeft bijvoorbeeld vele doelen. Op dit moment is de doelstelling van de Volksgezondheid echter het belangrijkste doel. Op nummer 2 staat de economie. Andere doelen zijn voor nu even wat minder belangrijk qua focus.

2) Bepaal welke activiteiten wel of niet te doen

Doen wat we deden werkt niet in tijden van crisis. Alle activiteiten moeten worden afgemeten aan hun bijdrage aan het doel. Geen bijdrage aan doel? Stoppen of pauzeren van de activiteit. Daarnaast moeten we misschien andere dingen gaan doen. Voor veel bedrijven is overleven nu het belangrijkste doel en zie je dat ze opeens hele andere dingen gaan doen om maar geld te verdienen. Hier is creativiteit voor nodig. Dit is lastig maar essentieel, want met nietsdoen bereik je je doel zeker niet.

3) Bepaal en beheers je (nieuwe) strategische risico’s

Met elkaar moeten we brainstormen over de belangrijkste risico’s voor ons (nieuwe) doel en die met elkaar vaststellen. Want deze risico’s geven, hoe gek dat ook klinkt, ook zekerheid. Door maatregelen te treffen voor deze risico’s krijgen we in ieder geval weer wat grip. Het risico dat je de rekeningen niet meer kunt betalen door te weinig omzet kun je beheersen door een financiering of crowdfunding aan te gaan of assets te verkopen waarmee je een periode kunt overbruggen. En dat geeft weer een stukje zekerheid.

 

Over de auteur

Geert Haisma

Geert Haisma

Drs. Geert Haisma, Partner bij FullyInControl, is gespecialiseerd in succesmanagement en risicomanagement. Geert heeft jarenlange ervaring met advies en onderzoek op diverse inhoudelijke beleidsterreinen, grote projecten, strategie, risicomanagement, verbonden partijen, financiën, planning & control, politiek-bestuurlijke moeilijkheden, rekenkameronderzoek, benchmark, etc

Gerelateerd

Geen artikelen
Filter op categorie

NIEUW WHITEPAPER!

Succesfactoren bij het
implementeren van GRC


VRAAG AAN